Förarbevis för snöskoter

Kursplats Kalix: Folkets hus Kalix (1tr upp)

Kursplats Haparanda: Folkets Hus Haparanda (trafikskolan)

För att köra snöskoter behöver du ha ett förarbevis för snöskoter. Du kan också köra snöskoter utan förarbevis om du tog ditt körkort eller traktorkort före den 1 januari 2000.

För att få ett förarbevis för snöskoter krävs det att:

• Du har fyllt 16 år
  • Du har gått en utbildning hos en godkänd utbildare
  • Du har gjort ett godkänt kunskapsprov

Utbildning och prov för snöskoter

Utbildningen består av både teori och praktiska delar så som övningskörning. För att få göra de praktiska delarna ska du ha fyllt 15 år och 9 månader.
Utbildningen ska ske hos en godkänd utbildare och den är minst tio timmar lång. Den består av minst tre timmars praktisk träning. Totalt kan det bli mer än tio timmar, beroende på hur du klarar de teoretiska och praktiska momenten.
Du måste ha fyllt 16 år och ha gått utbildningen för att få göra kunskapsprovet.

Utbildningen:

Teori: Heldag 7 timmar alternativt två kvällar a´ 3,5 timmar.
Praktik: Körning 3 timmar.
Prov: Efter den praktiska körningen genomför vi det obligatoriska teoriprovet.

Vid den praktiska utbildningen har trafikskolan snöskotrar att hyra (kostnad tillkommer). Om egen snöskoter ska användas ska den vara påställd samt försäkrad. Vi tar inget ansvar vid eventuell skada på egna fordon.

Vid frågor vänligen kontakta oss.

Aktuella kurser

Priser