Riskutbildning 2

Riskutbildning för personbil

Kursplats: Kalix Motorstadion (Vånafjärden)

Följ skyltning mot motorstadion

Du måste göra en riskutbildning innan du gör kunskaps- och körprovet för behörighet B.
Riskutbildning 2(risktvåan) handlar bland annat om hastighet, säkerhet och körning vid olika väg- och väderförhållanden. Halkbana ingår i den här delen.

Riskutbildningen gäller till den dag du tar ditt körkort eller i högst fem år. Tänk på att utbildningen för motorcykel inte gäller för personbil.
Den som håller utbildningen rapporterar in att du har gjort riskutbildningen.

Riskutbildning 2 är en teoretisk/praktisk utbildning i 180 minuter där du bla. får fördjupade kunskaper i hur bromssträckan förändras i olika hastigheter. Du får prova bilens olika hjälpsystem, och se hur det påverkar. Utbildningen är obligatorisk och sker i grupp om max 4 deltagare per tillfälle.
För att bli godkänd måste man kunna framföra bilen i snabba accelerationer, kraftiga inbromsningar och manövrera i höga farter.

Vi följer Transportstyrelsen rekommendationer om att man ska vara i slutet av sin utbildning för att göra riskutbildning 2.

Är du privatist och vill boka tid på risktvå utbildningen måste du köra på en trafikskola som intygar att du har den nivå som krävs för utbildningen.

Är du intresserad av att gå Riskutbildning 2? Kontakta oss på jannestrafikskola@gmail.com