Introduktionsutbildning

Kursplats Kalix: Folkets hus Kalix (1tr upp)

Kursplats Haparanda: Folkets Hus Haparanda (trafikskolan)

Ni som ska övningsköra privat för personbil och lätt lastbil (behörighet B) behöver gå en introduktionsutbildning innan ni kan börja övningsköra.

Den som ska vara handledare behöver gå en introduktionsutbildning (ibland kallad handledarutbildning. Även eleven måste ha gått en sådan introduktionsutbildning.

Det är samma introduktionsutbildning för den som ska vara handledare och för eleven, men de behöver inte gå vid samma tillfälle. Det räcker att handledaren har gått utbildningen en gång, även om hen ska ha flera elever. Elev kan också ha flera handledare.

Introduktionsutbildningen registreras hos Transportstyrelsen och gäller i fem år från den dag utbildningen genomfördes, både för handledaren och för eleven.
Eleven måste vara minst 15 år och 9 månader för att få gå utbildningen.

Ansök om körkortstillstånd och läs mer om vilka krav som gäller för att ta ett B-körkort.

Krav för den som ska övningsköra

• ha fyllt 16 år
  • ha ett giltigt körkortstillstånd, ansökan på transportstyrelsen.se
  • ha en godkänd handledare